Selena Gomez Membuang Aplikasi Media Sosial Untuk Kesihatan Mental

Di era digital ini, penggunaan media sosial adalah perkara biasa bagi semua orang. Dari membina perniagaan hingga berinteraksi dengan rakan lama, seseorang dapat banyak faedah hanya dengan menggunakan media sosial. Namun, media sosial juga boleh memberi kesan negatif terhadap kesihatan mental penggunanya.

Melaporkan dari Help Guide, media sosial dapat menimbulkan pengalaman negatif, seperti membuat seseorang merasa tidak aman dengan penampilannya, menyebabkan perasaan kesepian, dan cyberbullying.

Kesan negatif media sosial dirasakan oleh penyanyi Selena Gomez. Walaupun menjadi salah satu selebriti dengan pengikut terbanyak di Instagram, Twitter, dan TikTok, Selena Gomez mendedahkan dalam wawancara dengan majalah WWD bahawa dia tidak mempunyai aplikasi media sosial di telefon pintarnya selama tiga tahun.

Selena Gomez di rancangan memasak Selena + Chef

Dan jika dia ingin membuat catatan di akaun media sosialnya, Selena hanya mengirimkan foto dan kapsyen kepada pembantunya, yang akan memuat naik foto dan kapsyennya. Dengan cara itu, Selena memutuskan untuk tidak berinteraksi dan membaca komen yang diberikan oleh netizen kepadanya.

“Saya menyiarkan di media sosial melalui pembantu saya,” kata Selena.

Salah satu sebab Selena Gomez membuang semua aplikasi media sosial dari telefon pintarnya, adalah kerana dia merasakan kehidupan peribadinya menjadi topik perbincangan umum. “Sejujurnya, saya seperti, ‘Ini terlalu banyak maklumat,'” kata Selena. “Terlalu banyak kehidupan peribadi saya tersebar di semua tempat, dan rasanya tidak terkawal.”

Selena Gomez juga mengatakan dalam rancangan memasak Selena + Chef bahawa menjauhkan diri dari media sosial memberi kesan positif terhadap kesihatan mentalnya.

===

Sekiranya anda suka membaca catatan seperti ini, teruskan melayari laman web FajarYusuf.Com.

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan. Medan diperlukan ditanda dengan *